Andreas kruizen

 

Welkom op deze site
(vervolg)

 

 

 


 

 

 

 

 



Terug naar homepage

 


Later startte het Nieuws van de Dag een wervingscampagne voor nieuwe abonnees, waarbij ze het Amsterdammertje getekend in full colour gebruikten. Vanaf die eerste foto in de krant en zeker na het zien van deze gekleurde reclamepamfletjes ging ik op een andere manier naar Amsterdammertjes kijken. Opeens zag ik overal Amsterdammertjes die door Amsterdammers onder handen genomen waren om 'hun' paaltje iets persoonlijks mee te geven. De één kunstzinnig, de ander krankzinnig, een derde uitbundig en een volgende juist weer ingetogen. Een feest voor mij als fotograaf!

Ik ben de uitdaging aangegaan om ze allemaal te fotograferen, heb het stratenboekje gekopieerd en ben de jaren daarna alle straten, grachten, stegen en pleinen afgestruind om alle Amsterdammertjes te fotograferen waarmee Amsterdammers iets creatiefs hadden gedaan. Een megaklus, maar wel een waar ik heel veel plezier aan beleefde.

En van het een kwam onvermijdelijk het ander. Er waren ook een paar ansichtkaarten met Amsterdammertjes, er waren miniatuur-Amsterdammertjes, Amsterdammertjes van chocola, Amsterdam-mertjes die in beeld- en filmreclames gebruikt werden en Amsterdammertjes die met de baggerschuiten weer boven water kwamen en door Amsterdammers voor een paar tientjes mee naar huis genomen werden. Overal bleken Amsterdammertjes te zijn! Ik kreeg het er hartstikke druk mee!
Art Unlimited gaf een serie van twaalf ansichtkaarten uit van mijn foto's en twee verschillende promotiebedrijven deden een poging een boekje te maken met 'mijn' Amsterdammertjes. Toentertijd moest het kleurdrukken nog met stikdure litho's, dus dat bleek geen haalbare kaart. De digitalisering in de 21ste eeuw maakt publicatie van die hele Amsterdammertjes-verzameling nu echter wel mogelijk.


<<< vorige pagina


volgende pagina >>>

abonneewerving