Andreas kruizen

 

Hoe en waar worden
Amsterdammertjes
gefabriceerd?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar homepage

<<< vorige pagina
volgende pagina >>>
De makers van de Amsterdammertjes

In het begin van de jaren 70 van de vorige eeuw werd het Amsterdammertje ingezet als wapen tegen parkeeroverlast. De paaltjes begonnen een niet te stuiten opmars in de stad. Iedere trottoirband in de straten en langs de grachten in het centrum werd volgeplant met om de 5 meter (of minder) een Amsterdammertje. Van gietijzer stapte de gemeente over naar makkelijker en sneller te fabriceren paaltjes, die bovendien niet zo loeizwaar waren. Een stalen Amsterdammertje weegt rond de twintig kilo tegen zo'n ruim zeventig kilo van zijn gietijzeren voorvader. Op het hoogtepunt van deze Amsterdammertjeshype stonden er meer dan honderdduizend paaltjes in de stad!
Nederland Haarlem
VCP Streetcare
HR Groep
De eerste fabriek die de plaatstalen Amsterdammertjes sinds eind jaren zestig maakte, was Nederland Haarlem. De productie van de Amsterdammertjes verplaatste de fabriek in 1970 naar haar vestiging in Zelhem. In 2001 verzelfstangde het productie-onderdeel van originele Amsterdammertjes en de nieuwe naam werd VCP Streetcare BV. Daar maakte ik ook de fotoreportage op de volgende pagina's. In 2012 werd VCP Streetcare weer overgenomen door de HR Groep uit Rijswijk.
Erdi
Erdi is een fabriek in Zaandam voor onder meer straatmeubilair en zij maken de slanke Amsterammertjes, die je op een aantal plaatsen in de stad tegenkomt. Ze staan o.a. bij de taxistandplaats op het Centraal Station en op de De Ruijterkade bij het Havengebouw en de Kamer van Koophandel. De productiemethode is anders dan bij de bredere Amsterdammertjes. Erdi maakt gebruik van de "naadloos getrokken buis-methode. Een buis wordt daarbij van binnen uit verlopend breder gemaakt. Over een lengte van 700 mm gaat de diameter daarbij van 110 mm bovenaan tot 168 mm onderaan. De kruisjes worden er apart op gelast.
=terug naar menu=